Handelsbanken en Optimix

Terug naar de basis van bankieren en vermogensbeheer

Handelsbanken gaat dwars tegen de trend in. Er worden kantoren geopend en de dienstverlening wordt uitgebreid. De lokale relatiebank zet samen met Optimix Vermogensbeheer belangrijke stappen in verdere groei. Na overname van Optimix in 2016 is het diensten- en productenpakket, waarin vermogensbeheer nog ontbrak, compleet. Optimix, dat onder eigen merknaam blijft opereren, is verantwoordelijk voor alle vermogensbeheeractiviteiten van Handelsbanken in Nederland.

Conservatief maar wel ambitieus, want de uitbreiding en groei binnen Nederland gaan door.

De van origine Zweedse bank, die met haar hoge creditratings tot de meest solide banken van Europa behoort, beschouwt Nederland als een van haar zes thuismarkten. Handelsbanken laat in Nederland jaarlijks een sterke klantengroei zien, vooral in het segment dat behoefte heeft aan gespecialiseerde vermogensbeheerdiensten. Met de overname van Optimix, dat net als Handelsbanken gericht is op langdurige klantrelaties en een hoog serviceniveau, kan Handelsbanken deze klantbehoefte beantwoorden.

Tegen de stroom in

De diensten van Optimix en Handelsbanken zijn volledig complementair. De kernwaarden en cultuur liggen dicht bij elkaar. Waar alle markten krimpen, groeien Optimix en Handelsbanken tegen de stroom in. Hoe dat kan? Door dicht bij de klant te blijven, persoonlijke aandacht en advies op maat als uitgangspunt te nemen en te houden. Wil je zaken doen met Handelsbanken dan zijn kredietwaardigheid en het hebben van eigen vermogen belangrijke uitgangspunten. Niet iedereen past binnen onze voorwaarden om klant te worden. Door vast te houden aan een solide manier van bankieren en een conservatief financieringsbeleid is Handelsbanken een van de sterkste banken van Europa. Onze relaties begrijpen en waarderen dat, het is tevens de reden waardoor we glansrijk uit de banken stresstest zijn gekomen. En daar zijn we natuurlijk trots op.

Het kantoor is de bank!

Handelsbanken werkt volgens het zogenoemde ‘kerktorenprincipe’: ze doen alleen zaken met klanten die wonen of werken in het gebied dat te zien is vanaf de denkbeeldige lokale kerktoren. Alle locaties van Handelsbanken zijn in grote mate zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze maken. Geen top down bestuur dat de beslissingen neemt, je zit aan tafel met de beslisser. Het kantoor is de bank!

‘Handelsbanken is geen doorsnee bankenkantoor. De focus ligt bij de klant.’

Betrokken partner

Kenmerkend voor zowel Handelsbanken als Optimix is de langetermijnvisie. Er worden geen bonussen uitgekeerd. De focus ligt bij de klant. Ton Schröder, kantoordirecteur Handelsbanken Breda vult aan: “Onze manier van werken wordt door onze klanten als persoonlijk en betrokken ervaren. Er is ruim de tijd voor een afspraak, er is respect en we meten met de menselijke maat. Alle medewerkers zijn hoogopgeleid en ervaren, veel van onze klanten zijn (oud)ondernemers, DGA’s of zakelijke professionals en vinden het prettig om met een gesprekspartner op niveau aan tafel te zitten. Voor werkkapitaal, internationaal betalingsverkeer, maar ook een woninghypotheek kun je bij ons terecht. We kijken naar het complete financiële plaatje van de klant en gaan daarbij verder dan de gemiddelde grootbank. Alles gebeurt vanuit een en hetzelfde kantoor, waardoor we snel kunnen terugkoppelen en actie ondernemen. Afgelopen jaar is het Particulier Pakket succesvol geïntroduceerd met betaalpas, creditcard, internetbankieren en de Handelsbanken app, de verwachting is dat eind 2017 betalingen met iDEAL mogelijk zijn. We blijven inspelen op de behoeften van onze klanten.”

Vertrouwd beleggen en bankieren

Pieter Gevers, Senior Relatiebeheerder bij Optimix licht toe: “Met 2 miljard euro vermogen onder beheer is Optimix niet te groot en niet te klein. Groot genoeg om een ervaren en institutioneel geschoold 10-hoofdig beleggingsteam te hebben en klein genoeg om de klant persoonlijk en hoogwaardig te bedienen. Net als Handelsbanken is Optimix een platte organisatie, waar de verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid ligt bij de mensen die het dichtst bij de klant zitten.”

 

Optimix werd in 1983 opgericht door Ruurd Hazewinkel met als onderscheidend kenmerk dat hij, als alle seinen op rood stonden, het risico aanzienlijk afbouwde. Pieter Gevers: “Op maandag 19 oktober 1987 bewees deze aanpak zijn waarde: het belang in aandelen was voor deze ‘Zwarte Maandag’ agressief teruggebracht van 51% naar 8%. Het risicomanagement is nog steeds de kern van ons actieve beleggingsbeleid en onze signatuur is nog steeds gebaseerd op uitgesproken keuzes. Om ons vertrouwen in de eigen aanpak te onderstrepen en een gelijkgeschakeld en langetermijnbelang te creëren, beleggen al onze medewerkers op dezelfde manier als onze klanten.”

 

 

Handelsbanken

Marksingel 2E
Breda
Tel. 076 – 532 80 00

breda@handelsbanken.nl

www.handelsbanken.nl

 

 

Optimix

Dorpsstraat 1

Vught

Tel. 073 – 741 00 27

pieter.gevers@optimix.nl

www.optimix.nl