SPECIALIST AAN HET WOORD

Issue in gesprek met Lex de Groof, specialist in cloud telephony bij QNP ICT & Telecom Professionals

 

Onderweg naar QNP ICT & Telecom Professionals voor het interview over cloud telephony, bedenk ik wat het voor mij betekent. Waarom wekt deze naam, evenals VoIP bij mij een soort weerstand op? Waarschijnlijk omdat ik er niet genoeg over weet. Want met mijn mobiele telefoon bel ik ook ‘in the cloud’ en alle foto’s en documenten waar ik op mijn pc mee werk, vliegen al jaren op een veilige en betrouwbare manier over het internet. Tijd voor een gesprek met dé specialist. Lex de Groof van QNP ontvangt mij op kantoor.

Wat is cloud telephony nu eigenlijk?

Bij cloud telephony ook wel VoIP genoemd bel je via een dataverbinding, in plaats van via de analoge telefoonlijn of ISDN. De laatste verdwijnt op korte termijn, dus er zijn veel gebruikers van ISDN-lijnen op zoek naar een vervanging.

Waarom zou ik overstappen op cloud telephony?

Er zijn veel redenen: kostenbesparing, groot gebruiksgemak, flexibel te gebruiken, toegang tot managementinformatie, onbeperkt aantal gesprekken, schaalbaarheid, zicht op verbinding met thuiswerkers, bereikbaarheid van medewerkers op verschillende locaties en onderweg. Kortom het is een complete oplossing waar je door de hele organisatie gemak van ondervindt.

 

Het klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn, het zal wel heel duur zijn?

Het is een geringe investering, die zichzelf snel terugverdient. Het is ook nog eens veel goedkoper dan de aanschaf van de oude welbekende telefooncentrale. Waar je voor iedere extra lijn weer flink moest bijbetalen. Groeit je onderneming of krimpt deze in? De diensten van OZMO zijn schaalbaar; een uitbreiding is zo geregeld en dan ook voor een betaalbare prijs. Je krijgt maar één factuur met één aanspreekpunt voor alles wat met telefonie te maken heeft.

 

Je hebt het over OZMO, wat is dat?

Wij werken met OZMO cloud telephony. Een solide Nederlandse onderneming die hun afspraken nakomt. OZMO is geen multinational, de directie weet zelf wat er speelt in de markt. Door de korte lijnen wordt er met onze feedback ook direct wat gedaan. Onze klanten hebben hier veel voordeel van.

 

Je kunt toch ook gratis via het internet bellen?

Dat klopt, alleen is die lijn niet altijd betrouwbaar. Vergelijk het internetbellen met een drukke snelweg, waar iedereen tegelijk gebruik van maakt. Met als gevolg ‘haperende gesprekken’ door filevorming! Bel je via OZMO dan rij je op je eigen snelweg. Op deze snelweg heb je de garantie dat je altijd bereik hebt.

Is werken met OZMO ingewikkeld?

Nee, dat is juist zo mooi aan het gebruiksvriendelijke systeem. Iedereen krijgt uiteraard een training van ons, maar zelfs zonder uitleg snap je het systeem direct, het is erg overzichtelijk. Het werkt heel intuïtief, de knoppen en functies zitten waar je ze verwacht en doen wat ze moeten doen. De extra functionaliteiten maken het helemaal compleet. De eerste reactie van nieuwe gebruikers is bijna ook altijd: “Dit hadden we eerder moeten doen, het werkt echt!”.

 

Kun je makkelijk overstappen op cloud telephony?

Overstappen is eenvoudig, wij bekijken samen met de klant wat de verplichtingen zijn bij de huidige aanbieder. Zelfs als je nog een contract hebt lopen, kun je overstappen. We maken een rekenvoorbeeld en brengen de voor- en nadelen in beeld. Vaak blijken de besparingen zo groot te zijn dat overstappen al snel aantrekkelijk is. Als je voor OZMO kiest, zeggen wij de netlijnen op en zorgen ervoor dat alles soepel overgaat. Op een rustig moment zetten we in een paar minuten alles over.

 

Bel je dan via je beeldscherm?

Dat hoeft niet, je kunt gebruik maken van een telefoontoestel, het beeldscherm of beiden. OZMO heeft een heel duidelijk dashboard waarop je direct ziet wie er bereikbaar is. Ook bij thuiswerkers of medewerkers die onderweg zijn, zie je of ze beschikbaar zijn. Je verbindt makkelijk door. Zit je in vergadering, zet je de lijn op ‘niet storen’ en dan kies je eenvoudig welke collega als eerste de lijn binnenkrijgt.

 

Wat is de houdbaarheid van OZMO? De ontwikkelingen in de ICT gaan snel, hoe weet ik dat het systeem ook in de toekomst nog voldoet aan mijn wensen?

De missie van OZMO is innoveren met de nieuwste technologieën. Je maakt nu al koppelingen met WhatsApp, Twitter en facebook. Is er behoefte aan nieuwe toepassingen, dan worden deze gemaakt. Je krijgt gratis en automatische updates.

 

Hoe betrouwbaar zijn die updates? Ligt dan alles plat?

Daar hoef je niet bang voor te zijn! Alle kinderziektes zijn eruit voordat er een update wordt uitgevoerd. Continuïteit en gegarandeerde bereikbaarheid staan bovenaan.

 

Hoe veilig is bellen via cloud telephony?

Het is heel betrouwbaar. De veiligheid wordt continu gemonitord en bewaakt, mocht zich onverhoopt toch een calamiteit voordoen, dan is er altijd een back up lijn aanwezig, dus je bereikbaarheid is gegarandeerd.

 

Je had het over managementinformatie, hoe kan ik dat plaatsen bij telefonie?

Alle belgeschiedenis kun je bekijken. Je ziet, wie hoe vaak er gebeld wordt en hoeveel bellers, er op welke tijdstippen zijn. Voorheen wist je niet hoeveel personen (en hoe lang) in de wacht stonden en vervolgens ophingen. Nu kun je daarop anticiperen. OZMO maakt een koppeling met je CRM-systeem mogelijk. Zodra je klant belt, zie je bijvoorbeeld direct de klantgeschiedenis, eventuele openstaande facturen, je kunt direct actie ondernemen en veel efficiënter werken. De demo van OZMO maakt de uitleg compleet. Ik ben overtuigd, cloud telephony is de toekomst!

De carrière van Lex de Groof:

 

1997 Opleiding afgerond studie elektronica, specialisatie telefonie

1998 Finntax Telecom -Raamsdonksveer, accountmanager vaste telefonie

2008 Detron, senior accountmanager vaste telefonie

2013 QNP ICT & Telecom Professionals, product specialist Cloud Telefonie/data

 

 

Meer weten over cloud telephony?

Meld je nu aan voor het inspiratie ontbijt in september.

cloudtelephony@qnp.nl

 

QNP ICT & Telecom Professionals

Tel. 076 – 597 50 00

info@qnp.nl

www.qnp.nl